het verdwenen land MU

het verdwenen land MU
het verdwenen land MU in de sneeuw

vrijdag 24 december 2010

kerst recepten

Dit was een drukke week voor mij en de praktijk.
Eerst de kerstmarkt in Steenwijkerwold met in en uit en in en uit pakken, toen de praktijk inrichten voor de open praktijk dag, daar de hele dag audientie houden, de volgende de de cirkel van de winterwende. En maanda alles weer opruimen zodat ik op dinsdag weer een keurige therapeut kon zijn.
Het kost heel veel tijd en veel energie, veel meer dan het zou moeten en dat het oplevert als je in geld en uren denkt. Gelukkig denk ik niet zo. Mij gaat het om het plezier dat ik er zelf aan beleef. Alles wat er dan bij komt is extra goed en kan ik dan ook extra van genieten.
De open praktijk was ook aangekondigd in het kerstrondje Oldemarkt (voordeel van nergens wonen, je kan overal bij horen als je dat wilt). Ik verwachtte natuurlijk hordes mensen, iedereen die van heinde en ver wilde komen om eindelijk een keer in het verdwenen land Mu te mogen komen.
Maar ja, toen ging het sneeuwen en durfde men niet meer.
Wel mooi plaatje, al die sneeuw, de lichtjes en de kerstboom.
Binnen had ik de onverwarmde ruimte ingericht met kaarsen en brandden de olielampen om de ergste kou er af te halen.
Daarna kon je in de praktijk zelf opwarmen met thee koffie of glühwein.
Zelf gemaakte glühwein die rustig aan warm werd op de kachel. 
Alle elementen aanwezig: hout, vuur, aarde, metaal en water. En de geur als extra.

Voor wie het lekker vond, nu mijn recept:
(Het oorspronkelijke recept komt uit Wannee's kookboek, waar het nog bisschopswijn heet, omdat men toen nog niet van skileraren met apreski gehoord had.) dus ga je voor veilig, dan doe je deze.
  • 1 sinaasappel
  • 20 kruidnagels
  • 3 stukjes pijpkaneel
  • 1 fles rode wijn
  • ong. 100gr suiker
mijn recept:
  • 4 liter wijn
  • een aantal pijpkaneel
  • piment
  • kruidnagels
  • kaneelpoeder
  • gemberpoeder
  • tijm
  • honing
  • een sinaasappel in schijfjes gesneden met schil en al er in gegooid
  • citroen idem (of citroen sap)
  • supersweet (ipv suiker)
langzaam op laten warmen zodat het goed kan trekken.

bijpassend te bakken kruidenkoekjes:
  • 400 gram bloem
  • 1 tl zout
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 tl kaneel
  • 2 tl gemberpoeder
  • 1 fijngemaakt kruidnageltje
  • 250 gr boter
  • 2 dl vloeibare honing
  • 50 gr suiker (zou bruine of rietsuiker nemen)
  • 1 groot ei
boter smelten en met honing vermengen, af laten koelen en de rest er bij doen. Uitrollen, met vormpjes uitsteken (zon, maan, sterrekoekjes voor deze tijd) 15 min. laten bakken.
zijn heel lekker en bros, en lang niet zo kruidig als je zou verwachten, dus je kan best van alles 3 th. kruiden gebruiken.

prettige kerst dan maar, hoewel je dit ook net zo goed midden in februari kan eten en drinken.
zeker als het koud is, de geuren in je huis maken het al heel prettig.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten